zondag 17 april 2011

Horecaklachtensysteem in centrum faalt

Het terras van café Thijssen. Bewoners zeggen gek te worden van de overlast, vooral 's avonds; volgens de eigenaren voldoen ze aan alle regels. Foto Maarten Brante
 De afgelopen drie jaar heb ik met ongeveer twintig anderen zeker tweehonderd keer geklaagd over Thijssen. Bij navraag bleken maar vier klachten te zijn geregistreerd.  
Een bewoner
Na honderden klachten van bewoners over het middenterras van café Thijssen op de Lindengrachtdreigt een algemeen verbod op middenterrassen. Maar het is volstrekt onduidelijk of de klachten ook gegrond zijn, omdat het klachtensysteem van het stadsdeel faalt.

Stadsdeelvoorzitter Jeanine van Pinxteren bevestigt dat het systeem 'voor geen meter' werkt. Klachten worden niet geregistreerd en afgehandeld. ''Het duurt ook wel even voor dit is opgelost en we een goed beeld hebben van de overlast.''

Tot irritatie van horecaondernemers vormen die klachten nu wel de basis voor nieuw beleid. Zo wil het stadsdeelbestuur de middenterrassen afschaffen vanwege de overlast die ze veroorzaken. Sinds zes cafés in 2008 hun terras mochten uitbreiden op de middenstukken van de gedempte Elandsgracht, Lindengracht en Westerstraat, regende het klachten, zegt van Pinxteren.

Of die klachten ook zijn gecontroleerd en gegrond zijn verklaard, kan het stadsdeel evenwel niet zeggen.

Politie komt regelmatig langs

''Er is een groot verschil tussen klachten en overtredingen,'' zegt bedrijfsleider Joost Akkermans van café Thijssen. Zijn zaak staat volgens het stadsdeel bovenaan de lijst van cafés met veel klachten. Akkermans: ''Er wordt inderdaad veel geklaagd en de politie komt regelmatig langs. Maar vervolgens zeggen ze steeds dat we ons keurig aan de regels houden en dat we het prima doen. Dit is te gek voor woorden.''

Ook bewoners zeggen dat het klachtensysteem faalt. ''De afgelopen drie jaar heb ik met ongeveer twintig anderen zeker tweehonderd keer geklaagd over Thijssen. Bij navraag bleken maar vier klachten te zijn geregistreerd,'' zegt een bewoner van de Lindengracht.

Een woordvoerder van Van Pinxteren meldt dat het stadsdeel druk bezig is om het horecaklachtensysteem op orde te brengen. Zo wordt maandag een klachtencoördinator aangesteld die gaat toezien op de registratie, afhandeling van en rapportage over klachten.

Ook moet voor 1 juli zijn geregeld dat alle klachten die nu nog via verschillende kanalen binnenkomen, worden verwerkt in één systeem. (JASPER KARMAN)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten