woensdag 7 oktober 2009

Profiteren


Hadden we het in het vorige blogbericht al even over de schoonheid van de binnenstad, bij deze nog een eenvoudige redenering daarover. Kijken of de uitbaters die kunnen volgen.

De binnenstad trekt door zijn unieke schoonheid van Unesco-achtige afmetingen commercie en dat is dan zelfs de reden dat die schoonheid ooit is ontstaan. So far, so good. Feit daarbij is wel dat die lieden destijds hun verdiende geld wel besteedden aan het bouwen van deze prachtige stad. Waarom? Omdat, behalve dat het prettig leeft, die schoonheid –plat gezegd– klanten trok. En nog steeds! De reden dat je een goedlopende zaak kunt hebben in het centrum is omdat er zoveel mensen afkomen op die schoonheid. Amsterdam heeft 't, ja.

Het is dus erg kortzichtig om, zoals sommige ondernemers doen, een lelijk pand te hebben om de simpele reden dat die (potentiële) klanten toch al in de stad zijn. Wil Amsterdam het commerciële succes behouden, dan moeten haar inwoners en ondernemers meewerken aan het mooi houden. Gelukkig begrijpen veel ondernemers dat wel. Die hebben een lange-termijn-visie. Én respect voor hun buurtgenoten die er ook van genieten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten