Bij deze de tekst van onze 'Voetboogstraat-minuut' bij Job Cohen:
Meneer de burgemeester,
Ik ben een bewoner van de Voetboogstraat, de binnenstad.
Ter inleiding...
Ook wij Voetboog'ers zijn echte stadsmensen en levensgenieters. Anders woonden we hier niet.
We houden van de historische binnenstad en zijn gek op de gezelligheid. We zijn dus geen "Veluwe"-bewoners.
1. Net als in de andere woonbuurten worden wij in onze steeg letterlijk overspoeld met horecaklanten. De hoeveelheid horeca is dan ook ongekend hoog voor een echoënde smalle steeg die daar helemaal niet geschikt voor is. In 2 decennia verdriedubbeld!
2. Overdag is dat nog te doen, maar 's nachts zijn wij ook wij, stadsmensen, hard toe aan een beetje rust. Maar dan begint de ellende pas echt. Bewoners worden regelmatig uit de slaap gewekt.en moeten 's nachts oordoppen in; niet ongevaarlijk bij bijv. brandalarm. En dat duurt tegenwoordig 'dankzij' het zgn. afkoeluurtje zelfs tot 05:00!
3. de huidige 'hulpvoorzieningen' voor bewoners – Horeca Overlast Telefoon, politie, DMB – functioneren niet. Resultaat is dat bewoners 'meldingmoe' worden en de klachten ogenschijnlijk afnemen; het tegendeel is waar!
Oplossingen:
1. Horecastop c.q. -afname
2. Sluitingstijden terugdraaien naar normale levensritme burgers (licht en donker, dag en nacht... nachtrust is een universeel recht van de mens!)
3. Betere 'hulpvoorzieningen' dan huidige Horeca Overlast Telefoon
Dank u wel. En voor vanavond alvast: slaap zacht.
Bewonersgroep Horeca Overlast / Overleg Jordaan boden brugemeester Cohen een Zwartboek Terrassen aan. Aansluitend werden we spontaan uitgenodigd bij de volgende bewonersbelangengroep Oud-Zuid (o.a. De Pijp) aan te schuiven. Daaruit blijkt dat het oprekken van sluitingstijden en het niet-sociaal opstellen van sommige horeca-ondernemers een steeds wijder probleem wordt.
Hopelijk krijgen de steeds frequentere tegengeluiden meer gehoor.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten