zondag 22 november 2009

Winsemius perplex over functioneren Horeca Overlast Telefoon

In het gesprek van 16 november 2009 (zie hieronder) maakte voormalig minister van VROM, Pieter Winsemius, aantekeningen bij het kenschetsen van de situatie bij melding van overlast bij de Horeca Overlast Telefoon. Het 1) wakker worden gemaakt, 2) de twijfel wel of niet te bellen, 3) na 2e maal wakker worden (of al geruime tijd wakker hebben gelegen) tóch maar de HOT bellen, 4) het 'rustgevende' wachtmuziekje (schijnbaar zijn we toch niet de enigen die bellen), 5) het daadwerkelijk melden, 6) het (soms wel een uur!) wachten en wakker blijven tot aankomst van de Milieudienst-medewerkers (DMB), 7) het in 'nachtgoed' ontvangen van de Milieudienst-medewerkers (DMB), 8) het daadwerkelijke meten van de overlast die er net op dát moment natuurlijk niet is, 9) het nare gevoel dat je bekruipt als sommige DMB-mensen je probleem luchtig wegwuiven, en 10) de frustratie als je even later alsnog wéér overlast hebt.


Als dit hele riedeltje zich een keer of 10 heeft voltrokken en de DMB'ers verrast een enorme piek meten gaat men pas de installatie van het café meten. Als dan blijkt dat met de verzegeling van de geluidsbegrenzer is geknoeid, krijgt het café eerst weer gelegenheid tot correctie. Als de klachten een paar weken later weer beginnen, begint de hele cyclus weer van voor af aan.

Als dan uiteindelijk 3 overtredingen binnen een jaar zijn vastgesteld (staat gelijk aan pak 'm beet 30 metingen op jouw slaapkamer), dan krijgt  – zo blijkt zwart op wit uit de stukken van het DMB-archief –  dat het café eindelijk een fikse dwangsom van € 250,- per dag aan zijn broek krijgt als de overtreding niet snel wordt gefixt. 40 dagen later bij controle blijkt dat door ingebreke blijven de dwangsom moet worden toegepast. Reken je mee? 40 x € 250,- = ....... € 250,-!   :-|   (Rara, wie lacht er in zijn vuistje?)

Winsemius was amused door de manier van vertellen, maar ook perplex.

3 opmerkingen:

  1. na nu een keer of 5 last te hebben gehad van de nieuwe zaak Godiva heb ik voor het eerst de horeca overlast lijn gebeld, Godiva was een kroeg en mag geluid pruduceren te vergelijken met een transistor radio, echter ze zijn disco geworden, de agente van de horeaca overlast lijn die zeer snel kwam kijken belde mij op met de mededeling dat voor een disco het geluidsniveau best meeviel, haar niks bekend was van de nadere eis van 76leq of hoe hard ze mochten en ik moest accepteren dat er in amsterdam overlast was, en bedankt!!!!!! nu maar afwachten wat DMB er mee gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het antwoord van die agente is een standaard ontmoedigingsreactie. Terugkaatsen van het probleem, zodat het als 'opgelost' kan worden gerapporteerd.

    Verwacht van DMB niets meer, want die hebben een gammel instrumentarium om mee te werken: metingen op willekeurige momenten (zo mis je met gemak de paar pieken die je wakker maken) ipv doorlopende geluidsregistratie, en constant wisselende verantwoordelijken. Bovendien word er geen rekening gehouden met de in sommige horeca schijnbaar gangbare omleidingsmethoden van de geluidsbegrenzer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij denken dat het ondanks jullie frusterende verhalen, die wij direct herkennen, het erg belangrijk is dat we vooral volhouden. ondanks de wegen die de gemeente uitstippeld en die je als bewoners schijnbaar moet bewandelen om met ze in gesprek te blijven. Maar we moeten vooral blijven reageren als ze het ons daarin te moeilijk maken.

    BeantwoordenVerwijderen